Usein kysytyt kysymykset

Triathlonjaostoon liittyminen

Miten voin liittyä triathlonjaostoon?

Ohjeet jäseneksi liittymisestä, jäsenedut ja muuta yleistietoa jaostosta löytyy jaoston nettisivuilta: http://www.turunurheiluliitto.fi/triathlon/jaseneksi

Pääsenkö tutustumaan seuran toimintaan ennen päätöstä liittymisestä?

Voit tulla tutustumaan treeneihin muutaman kerran ennen lopullista päätöstä jäseneksi liittymisestä. Voit kysyä treeniaikatauluista ja tutustumiskerroista triathlon@turunurheiluliitto.fi.

Miten jäsenmaksu laskutetaan?

Jäsen- ja jaostomaksut laskutetaan Turun Urheiluliiton MyClub-jäsenrekisterin kautta.

Miten voin aloittaa seuran treeneissä käynnin?

Voit aloittaa yhteistreeneissä käynnin heti rekisteröitymisen jälkeen. Uusien jäsenten listat päivitetään Turun kaupungin liikuntapalvelukeskukseen viikoittain. Kun nimesi löytyy listalta, olet oikeutettu punaisen seurarannekkeen käyttöön ja seurahintaisiin sisäänpääsyihin Impivaaran uimahalliin, Kupittaan urheiluhalliin ja Samppalinnan maauimalaan jaoston harjoitusten aikana.

Nuorten ryhmäläiset käyttävät Kilpuri-ranneketta, jonka saa Riia Ojalaiselta.

Miten seuran toiminnasta viestitään?

Kaikki jaoston virallinen viestintä ja laskutus tapahtuu MyClubin kautta. Pidä yhteystietosi MyClubissa ajantasalla. Voit tilata MyClubista myös viikkoviestin, joka lähettää sähköpostiin tiedot viikon harjoituksista. Jaostolla on oma suljettu Facebook-ryhmä (TuUL Triathlon), johon liittymistä suositellaan.

Liikuntasetelit

Pystyykö maksuja maksamaan liikuntaseteleillä?

Triathlonjaoston laskujen maksamisessa voi käyttää liikunta- ja tyky-seteleitä.

Mobiilisovellus:
Meille pystyy maksamaan ePassilla, Smartumilla, Edenredilla ja EazyBreakilla. Mobiilisovelluksesta löytyy Turun Urheiluliiton voimistelu- ja liikuntajaosto (Jumppala) tai Turun Urheiluliitto -nimellä seuramme, jonne lasku maksetaan. Sen jälkeen välitetään kuitti tai muu tosite maksusta jaoston talousvastaavalle (triathlon@turunurheiluliitto.fi),  ja se kuitataan maksetuksi myös MyClubissa.

Setelit:
Ilmoitus jaoston talousvastaavalle, joka kuittaa laskun maksetuksi. Setelit tulee toimittaa pääseuran Marianne Sjöroosille (marianne.sjoroos@turunurheiluliitto.fi), joka tilittää ne eteenpäin.

Seuraranneke

Seuran ranneke, mistä sen saa ja miten sitä käytetään?

Seuraan liittymisen jälkeen nimesi lisätään Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen listaan. Tämän jälkeen olet oikeutettu saamaan seura-alennuksen Turun kaupungin ylläpitämien hallien sisäänpääsyyn. Voit hakea rannekkeen ja ladata siihen sisäänpääsykertoja Veritas-stadionin Liikuntapalvelukeskuksessa (avoinna toimistoaikaan arkisin) tai Impivaaran kassalla. Käyntikerrat ovat voimassa vuoden ostopäivästä. Ranneke leimataan sisäänkäynnin yhteydessä portilla. Huomioithan ensimmäisellä kerralla kassan aukio-oloajat.

Huomio! Nuorten ryhmäläiset saavat käyttöönsä kilpuri-rannekkeen, jota ei käydä lataamassa itse.

Seuran jäsenet maksavat pääsääntöisesti itse sisäänpääsyt eri treeneihin. Saat ensimmäisen latauskerran yhteydessä punaisen seurarannekkeen, johon voit ladata eri hallien sisäänpääsyjä (Impivaaran uimahalli, Kupittaan urheiluhalli, Samppalinnan maauimala). Samalle rannekkeelle voi ladata kaikkien eri hallien käyntikertoja. Esim. Impivaaran uimahallin ja Kupittaan urheiluhallin sisäänpääsyt seurarannekkeella 40 € / 20 krt.

Miten seuraranneketta käytetään uimahalleissa ja maauimaloissa?

Seuran ranneke on henkilökohtainen ja sitä voi käyttää uimahallissa ja maauimaloissa vain seuran vuoroilla ja seuralle varatuilla radoilla. Saeurarannekkeella omaa treeniä et voi kuitenkaan tehdä kuntoradoilla, vaikka seuran treenit olisivat samaan aikaan toisella radalla. Ranneke tulisi olla näkyvillä treenin ajan. Rannekkeen käyttöä seurataan hallissa tarkasti ja väärinkäytöstä voi seurata rannekkeen takavarikointi määräajaksi.

Kupittaan urheiluhalliin seurarannekkaalla voi mennä milloin vain hallin ja kuntosalin aukioloaikana. Huomioithan kuitenkin varaukset ja Turun kaupungin ohjeistukset Kupittaan hallin käyttöön.

Kupittaan halli ja Watt-pyörän käyttö

Millaisen käytännöt ovat Kupittaan urheiluhallissa?

Kupittaan urheiluhallin ajantasaiset pelisäännöt löytyvät kokonaisuudessaan Turun kaupungin verkkosivuilta. Yksittäisen käyntikerran voit ostaa normihintaan keilahallin kahviosta tai QR-koodilla verkosta. Tärkeintä on muistaa, että halli on useiden eri seurojen käytössä samanaikaisesti. Klo 17.00-19.00 välinen aika on varattu 15-vuotiaiden ja sitä nuorempien lasten harjoitteluun. Klo 19 jälkeen 13-vuotiaiden ja sitä nuorempien harjoittelu hallissa on kielletty. Muuten hallia voi käyttää vapaasti. Alakerran kuntosalia voi käyttää vapaasti. Toinen puoli on toisinaan varattu muiden ryhmien käyttöön, jolloin se puoli on suljettu.

Yläkerran voimaharjoittelutila on varattu yleisurheilijoille, se ei siis ole yleisessä käytössä. Juoksuradoille saa juosta vain vastapäivään ja juoksusuorilla ”oikeaan” suuntaan (huomaat kyllä paikan päällä mikä se on). Verryttely tapahtuu ulkorataa pitkin. Sisäradat ovat tarkoitettu vauhdikkaampiin vetoihin. Sisimmäinen rata on pidemmän matkan vetoihin, keskimmäiset radat lyhyempiin ja kovempi vauhtisiin vetoihin. Heittoharjoittelua voi tehdä vain niille osoitetuilla paikoilla tai keskialueella hallitusti. Rappusissa harjoittelua voi tehdä vapaasti muut käyttäjät huomioiden. Seiväs- ja korkeushyppypaikat on tarkoitettu ensisijaisesti yleisurheilijoille.

Wattbike

Seuralla on wattibike-pyörä Kupittaan urheiluhallissa. Tarkemmat ohjeet, kuten lukon koodin ja kalenterin tunnukset löydät MyClubin tiedotteista. Wattbiken osalta käyttö rajoittuu myös hallin muun käytön mukaan. Jos hallissa on kisat tai esim. Lasten ihmemaa tai vastaava tapahtuma, pyörää ei pääse ajamaan.

Turun kaupungin yhteisten treenitilojen varauskalenteri

Eri tilojen varaustilanteen voit tarkistaa Timmi-varauskalenterista.

Varsinkin talviviikonloppuisin Kupittaan urheiluhallin yläkerta on usein varattu yleisurheilu- tai muiden lajien kilpailuihin.

Yhteistreenit ja treeneihin osallistuminen

Mistä saa tiedon tulevista avoimista yhteistreeneistä? Pitääkö treeneihin ilmoittautua?

Jaostomme järjestää jäsenilleen avoimia ja maksuttomia yhteisiä harjoituksia, testejä ja harjoituskilpailuita. Kaikki seuran avoimet yhteistreenit ilmoitetaan MyClubissa. Harjoituksiin myös ilmoittaudutaan MyClubissa. Jo tiedossa olevat löytyvät täältä.

Miten pääsen mukaan viikoittaisiin yhteistreeneihin?

Jaostollamme on tarjolla viikossa 8 valmennettua harjoitusta, joihin kaikki voivat vauhtiin ja tasoon katsomatta osallistua. Harjoituksista saa jokainen valita itselleen sopivat harjoitusvuorot. Kaikkien yhteisten harjoitusten jaksotus noudattaa seuran yhteistä vuosikelloa. Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

Minimivaatimuksena yhteisiin uintiharjoituksiin osallistumiselle on osata jo vapaauinnin perustekniikka niin, että pystyt uimaan n. 500 metriä yhtäjaksoisesti. Järjestämme myös uintitekniikkakursseja eri lähtötasoille, ja ne ovatkin hyvä tapa lähteä mukaan.

Kaikkiin viikoittaisiin yhteisharjoituksiin ilmoittaudutaan MyClubissa ja valmennusmaksut maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Harjoituksiin voi osallistua myös 10-kortilla. 10-kortti ostetaan myös MyClubin kautta.

Jaostolla on myös vapaaseen uintiin varattuja uintivuoroja, joihin ei ole erillistä valmennusmaksua.

Kupittaan velodromi ja yhdistelmäharjoitukset

Kelien salliessa järjestetään myös pyörä-juoksu-yhdistelmäharjoituksia Kupittaan velodromilla. Näistä ilmoitetaan erikseen. Velodromia voi jokainen käyttää myös omatoimisesti ja maksutta, tarkistaa Timmi -kalenterista vain etukäteen, ettei rata ole varattuna. Velodromi löytyy Timmistä esim.: Hae tiloja > Tila > velodromi. Pyörä ja muut välineet nostetaan portin yli radalle ja radan keskiosaan voi jättää muita tavaroita säilytykseen treenin ajaksi. Treenin ajan, kuten muutenkin pyöräilyssä, on käytettävä kypärää ja otettava muut käyttäjät huomioon käsimerkein.

Yhteiset pyörälenkit

Pyöräilykaudella järjestetään yhteislenkkejä eri vauhtiryhmittäin. Kypärän käyttö ja liikennesääntöjen tuntemus ja noudatus pakollista. Hyvä olisi myös tunnistaa tyypillisimmät käsimerkit, joita käytetään ryhmäpyöräilyssä. Lenkit tehdään jonossa tai telaketjussa.

Avovesiuinti

Kesäkaudella järjestetään avovesiuinnin ja yhdistelmien yhteistreenejä Littoistenjärvellä ja Kakskerranjärvellä. Littoistenjärvi tulee uimakelvottomaksi melko nopeasti kelien lämmettyä, jolloin siirrymme Kakskerranjärvelle. Littoistenjärven uimapaikka sijaitsee Ristikallion koulun viereisellä uimarannalla tai vaihtoehtoisesti käytämme Järvelän uimarantaa veden laadusta riippuen. Kakskerran uimapaikalle käännytään Brinkhallin risteyksen kohdalta oikealle ja kävellään rantaan tietä pitkin.

Omatoimiset ryhmälenkit

Facebookia ja Whatsapp-ryhmiä käytetään myös omaehtoisten ryhmälenkkien järjestämiseen.

Testiuinnit

Testiuinteja järjestetään säännöllisen epäsäännöllisesti lauantaiaamuisin seuran vuoroilla ja niihin on vapaa osallistuminen. Testiuinneissa uidaan ryhmässä ennalta määrätty matka ja otetaan aika ylös, ei käytetä mitään treenivälineitä. Se on hyvä tapa seurata omaa kehitystä. Testiuinneissa on joskus erillinen ajanottaja ja joskus aika otetaan itse.

Juoksun kynnystestit

Paavo Nurmi -keskuksen kanssa järjestetään kerran vuodessa juoksun kynnystestit eli laktaattitestit. Testi järjestetään Kupittaan urheiluhallissa. Testin aikana juostaan 5-7 kertaa kiihtyvällä vauhdilla 1000 metriä ja jokaisen kynnyksen jälkeen otetaan verinäyte, josta määritetään laktaattitasot ja sitä kautta kynnyssykkeet (anaerobinen, aerobinen, max). Testit on järjestetty yleensä loppuvuodesta ja hinta on ollut ryhmätesteissä reilusti alempi kuin yksilötestissä. Testin ajankohdasta tiedotetaan erikseen MyClubissa.

Muut yhteistreenit ja yhteistyökumppanit

Turku Juoksee -porukka järjestää ilmaisia juoksutreenejä tiistaisin klo 18. Lähtöpaikkana on Kupittaan lähdepaviljonki. Treeneissä tehdään lähinnä vauhtiharjoituksia ja mäkitreenejä. Turku Juoksee -facebook-sivuilta löytää kausittaisen ohjelman ja lisätietoa. Kuukausittaiset testijuoksut (5, 10 tai 15 km) järjestetään joko Ruissalossa tai Ohikulkutiellä. Ei ennakkoilmoittautumista tai osallistumismaksua.

Turun harrastepyöräilijät järjestävät pari kertaa viikossa kaikille avoimia yhteislenkkejä ympäri vuoden, lisätietoja Facebookissa https://www.facebook.com/groups/177060025712171

Varusteet

Mitä tarvitaan mukaan treeneihin?

Uinti
Uintitreeneihin tarvitset mukaan uimapuvun, lakin ja lasit ja juomapullon, tekniikkatreeneihin myös lättärit, pullarin, snorkkelin ja lyhytlapaiset räpylät.

Uintitarvikkeista jaostomme jäsenet saavat Aquactionin verkkokaupasta -15% alennuksen koodilla. Jäsenenä löydät koodin jaostomme tiedotteista tai kysymällä triathlon@turunurheiluliitto.fi. Myös tavallisista urheilukaupoista voi löytyä hyviä uintitarvikkeita. Esimerkiksi XXL ainakin myy Arenan räpylöitä. Räpylöissä avokantaiset mallit ovat hyviä, kuten Arena Powerfin Pro tai DMC räpylät. Snorkkeli on hyvä olla uintimallinen eli menee suoraan edestä eikä sivulta, kuten sukellussnorkkelit. Lättäreitä näkee useanlaisia triathlonisteilla käytössä. Kuitenkin oma näkemys on, että tasaiset (ei käden mukaan muotoillut) normaalit (ei sormilättärit) ovat varsin oiva valinta.  Lättäreiden hankinnassa tärkeää muistaa, ettei hanki liian suuria lättäreitä aluksi, ettei olkapäät rasitu liikaa. Esimerkiksi Aquactionin verkkokaupasta Becon lättärit (koko S tai M) ovat hyvä ja edullinen valinta. Pullareissa ei ole suurempia eroja. Tarvikkeita voi myös hankkia vähitellen. Tarvikehankinnat on paras aloittaa räpylöistä ja snorkkelista, sillä uimahalleilta löytyy pullareita ja lättäreitä, joita voi lainata.

Märkäpuvun hankinta
Jaosto järjestää usein kesäisin märkäpukujen testaustapahtuman. Märkäpukua hankittaessa kannattaa pitää mielessä etenkin se, että surffaamiseen ja vesihiihtoon tarkoitettu puku ei ole sama kuin uimiseen tarkoitettu. Lisäksi puvuissa on malli- ja materiaalieroja melkoisesti, hintahaitarikin on sitä mukaa aika suuri.

Jumppiin
Jumppiin tarvitset sisäliikuntavarusteet.

Juoksu

Ulkona järjestettäviin harjoituksiin tarvitset säänmukaisen juoksuvarustuksen. Kupittaan hallissa varustus on sisäjuoksu varustus sekä tavalliset puhtaat lenkkarit.

Etäpyöräily

Etäpyöräily harjoituksiin tarvitset jonkinlaisen sisäpyörän sekä vekkoyhteyden. Useimmiten sisäpyörä on oma aika-ajo tai maantiepyörä kiinnitettynä traineriin eli harjoitusvastukseen. Se voi olla myös Watt-pyörä, spinning-pyörä tai kuntopyörä. Etäpyöräilyt järjestetään etätapaamisena sekä Zwiftissä. Harjoituksiin voi osallistua pelkällä etätapaamisella. Lisätietoja Zwiftistä löytyy heidän omilta verkkosivuiltaan.

Seuravaatteet
Seuran ja yhteistyökumppaneiden logoilla varustetut seuran asut ja kisa-asut tilataan ”könttätilauksena” vuosittain helmikuussa ja asut saapuvat touko-kesäkuussa. Viime kauden tilauksesta ylijääneitä kappaleita on mahdollista ostaa. Niistä löytyy tietoa täältä. Tilattavista vaatteista saadaan mallikappaleita sovitukseen ja muutama sovitustilaisuus järjestetään ennen tilausten tekemistä. Jokainen jäsen tekee oman tilauksensa MyClubissa myöhemmin lähetettävän linkin kautta. Tilaus laskutetaan heti. Lisätietoja asujen hankinnasta antaa Juha Lundberg.

Maksu- ja peruutuskäytänteet

Kaikki ilmoittautumiset ovat sitova. Emme takautuvasti palauta maksuja. Mikäli sairastumisen tai muun painavan syyn vuoksi et pysty osallistumaan ilmoittautumaasi ryhmänharjoituksiin, olethan yhteydessä triathlon@turunurheiluliitto.fi, niin katsomme tapauskohtaisesti mahdollisista korvauskäytännöistä.

Mikäli et ole varma pystytkö osallistumaan harjoituksiin säännöllisesti, huomaathan, että viikkoharjoituksiin on voi myös hyödyntää 10-korttia.

Viikoittaiset harjoitukset ja harjoitusryhmät

Mikäli työvuorojen vaihtumisen tai muun vastaavan vuoksi et enää pääse ilmoittautumallesi harjoitusvuorolle, vuoroa on mahdollista vaihtaa kesken kauden.

Koska kaikille tulee poissaoloja kauden aikana, on mahdollista poissaoloja käydä korvaamassa kauden aikana kolme kertaa muissa harjoituksissa. Mikäli osallistut kolmeen tai useampaan harjoitusvuoroon viikossa, voit käydä korvaamassa kauden aikana 5 kertaa muissa harjoitusvuoroissa.

Kurssit

Kurssien ilmoittautuminen on sitova. Viimeistään viisi päivää ennen kurssin alkua kurssin ilmoittautumisen voi perua peruutusmaksua (35€) vastaan laittamalla viestiä triathlon@turunurheiluliitto.fi. Tämän jälkeen peruuttaminen ei ole enää mahdollista. Mikäli kuitenkin sairauden tai loukkaantumisen takia yli puolet kurssin harjoituksista jää väliin, olet lääkärintodistusta vastaan oikeutettu osallistumaan seuraavalle kurssillemme puoleen hintaan. Voit myös käydä korvaamassa kurssin poissaoloja jaoston viikottaisissa yhteistreeneissä poissaolojen määrän verran.

Opiskelija-alennus

Kaikki korkeintaan 25-vuotiaat opiskelijat ovat oikeutettu 30 prosentin alennukseen. Mikäli haluat hyödyntää alennuksen, laitathan viestiä triathlon@turunurheiluliitto.fi.

Jäsen- ja jaostomaksun laskutus sekä jäsenyyden peruuttaminen

Jäsen- ja jaostomaksun laskutus

Jäsen- ja jaostomaksu laskutetaan vuosittain tammikuussa automaattisesti MyClubin kautta. Laskut näkyvät MyClub-tilillä. Laskut lähetetään myös joko sähköpostiin tai tullut e-laskuna suoraan pankkiin riippuen siitä, kumman toimitustavan on valinnut. Huomaathan, että laskun eräpäivän jälkeen emme mitätöi kyseisen vuoden laskuja tai jäsenmaksun osuuksia. Ilmoitathan siis ajoissa, mikäli haluat peruuttaa jäsenyyden.

Jäsenyyden peruuttaminen

Jäsenyyden peruuttaminen onnistuu ilmoittamalla osoitteeseen triathlon@turunurheiluliitto.fi. Perumisen yhteydessä poistamme tietosi ja MyClub-tilisi järjestelmästämme.

Tuplajäsenyydet

Turun Urheiluliiton jäsenmaksu (30€) tarvitsee maksaa vain kertaalleen. Mikäli jäsenmaksu on maksettu jo toiseen jaostoon kyseisenä vuonna, ilmoitathan laskun saatuasi tästä ja hyvitämme jäsenmaksun osuuden triathlonjaoston laskusta.